دل نوشته های یک متخصص در زمینه آجیل و خشکبار

در این وبلاگ سعی می شود اطلاعات تخصصی و بعضا عمومی در حوزه آجیل، خشکبار و تنقلات قرار بگیرد.

دل نوشته های یک متخصص در زمینه آجیل و خشکبار

در این وبلاگ سعی می شود اطلاعات تخصصی و بعضا عمومی در حوزه آجیل، خشکبار و تنقلات قرار بگیرد.

در انواع سفرها این خوراکی های خوشمزه را میل کنید

مسافرت در واقع تجربه ی دیدن مکان های جدید است. ما با سفر این امکان را به دست می آوریم تا با آدم ها و فرهنگ های جدید آشنا شویم، غذاهای متنوع و طعم های خاص را امتحان کنیم و برای دیدن مکان های دیدنی از قبل برنامه ریزی کنیم.

همه ی این تجربه های جدید باعث می شود هیجان زیادی برای سفر داشته باشیم( خصوصا اگر مسافرانی ماجراجو باشیم) و این هیجان در اغلب موارد باعث می شود چیزهای کوچک و اساسی که برای هر سفر لازم و ضروری است را فراموش کنیم.

یکی از آن ها تهیه ی تنقلات سفر است. تهیه ی خوراکی های سفر یکی از موارد مهمی است که نباید آن را نادیده گرفت و لازم است و وقت و انرژی بیشتری برای آن صرف شود چراکه سلامت ما وابسته به چیزی است که می خوریم و حتی گاهی اقلام خوراکی باعث بهبود عملکرد سیستم بدن و جلوگیری از بروز بیماری های خطرناک می شوند.

این که چه خوراکی و تنقلاتی برای سفر انتخاب کنیم بستگی به این دارد که چه وسیله ی نقلیه ای را برای سفر خود انتخاب کرده ایم و از این رو قصد داریم با توجه به هر وسیله ی نقلیه ای که برای رسیدن به مقصد انتخاب می کنید تنقلات مناسب را بررسی کنیم.

تنقلات برای مسافرت جاده ای:

وسیله ی نقلیه ی شخصی معمولا انتخاب خیلی از ماست چراکه با وجود اینکه راننده فشار زیادی را در حین سفر تحمل می کند ولی با این حال مزایای زیادی دارد. به عنوان مثال تمام برنامه ریزی های سفر به عهده ی مسافران است و با سلیقه ی شخصی و بنا به حوصله می توانند آن را تغییر دهند.

تنقلاتی که در این گونه سفرها انتخاب می شود باید به گونه ای باشند که قابلیت ماندگاری بالایی داشته باشند زیرا نسبت به دیگر روش های سفر ساعات زیادی را در مسیر بوده و به همین دلیل نمی توان خوراکی های فاسد شدنی و با ماندگاری پایین را انتخاب کرد و این مسئله در تابستان شدت بیشتری دارد. اگر بخواهیم لیستی از تنقلات جاده ای درست کنیم اولین انتخاب های ما این گونه خواهند بود:

تخمه:

یکی از تنقلات سنتی سفر است که طرفدارن زیادی داشته و به علت تنوع زیادی که دارد همه ی سلیقه ها را پوشش می دهد. نکته ی قابل توجه در مورد تخمه ها این است که به دلیل نمک زیادی که دارند خصوصا در تابستان نباید در مصرفشان زیاده روی شود.

خشکبار:

یکی از مشکلات سفرهای جاده ای در تابستان، گرمازدگی می باشد. خوشبختانه این مشکل با مصرف برخی از خوراکی ها و تنقلاتی که طبع سرد دارند قابل پیشگیری است. از جمله خوراکی هایی که می توانید برای جلوگیری از بروز این مشکل استفاده کنید، آلو بخارا، آلوچه ترش، برگه ی زردآلو یا قیسی و آلبالو خشک است. که علاوه بر طعم خاص و دلپذیرشان نه تنها از گرمازدگی که از سوءهاضمه که یکی دیگر از مشکلات سفر است جلوگیری می کند.

لواشک :

لواشک هم یکی دیگر از تنقلات پرطرفداری ست که به دلیل طبع سردی که دارد بهترین گزینه برای سفرهای تابستانی و خصوصا مسافرت جاده ای می باشد.

تنقلات برای مسافرت هوایی:

یکی از مشکلات عدیده ای که در مسافرت های هوایی گریبان گیر مسافران می شود "افت فشار" است. با وجود اینکه هواپیما حداقل پذیرایی از مسافران انجام می شود اما شاید کافی نباشد و یا تنقلات کارساز و مفیدی که می تواند مشکل افت فشار را از بین برده و یا حتی از بروز آن جلوگیری کنند در اختیار شما قرار نگیرد. در ادامه لیستی از تنقلاتی که می توانید در مسافرت های هوایی مصرف کنید را معرفی خواهیم کرد.

آجیل مغز مخلوط:

آجیل مغز مخلوط هم می تواند به صورت خام و هم شور مصرف شود. به دلیل افت فشار در هواپیما پیشنهاد ما این است که این مخلوط را به صورت شور مصرف کنید.

خشکبار شیرین:

خشکبار شیرینی مثل کشمش، توت خشک، انجیر خشک و خرمای خشک به دلیل اینکه قند خون بدن را به صورت آهسته و در طی یک دوره زمانی بلند مدت افزایش می دهند جزء عالی ترین تنقلات در مسافرت های هوایی محسوب می شود. از طرفی این تنقلات شیرین برای مسافران مبتلا به دیابت بهترین گزینه هستند.

چیپس میوه:

چیپس میوه یک نوع میوه ی خشک شده است که به صورت خاصی فرآوری شده است. در واقع برای ماندگاری بیشتر، میوه ی خشک شده را شکر اندود کرده و سپس آنها را خشک می کنند از این رو طعم شیرینی دارد و به همین دلیل می تواند در مسافرت های هوایی برای کودکان مناسب باشد و مورد استفاده قرار گیرد.

انواع تنقلات شیرین جیبی:

شکلات یکی از تنقلات شیرین قابل دسترس در هواپیما می باشد. برای تنوع و همچنین مسافرت های طولانی هوایی می توانید تنقلات شیرین جیبی دیگری مثل گز، سوهان شکلاتی، پشمک شکلاتی و کنجد پروده همراه خود ببرید.

تنقلات برای مسافرت ریلی:

مسافرت با قطار به دلیل امنیت بالا و همچنین راحتی بیشتری که نسبت به مسافرت جاده ای دارد، همیشه مورد استقبال مسافران قرار داشته است. خوراکی هایی که در این گونه سفر ها می توانید انتخاب کنید شاید فرق چندانی با مسافرت جاده ای نداشته باشند به همین دلیل قادرید از هر دو لیست پیشنهادی که برای این دو روش سفر پیشنهاد شد استفاده کنید.

میوه خشک:

یکی از مشکلات سفرهای تابستانه عدم ماندگاری خوراکی های تازه ای مثل میوه در محیط های بسته ای مثل ماشین و قطار است به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم که از میوه های خشک استفاده کنید. از جمله میوه های خشکی برای چنین سفرهایی توصیه می شود، میوه های پرانرژی مثل موز، انبه، آناناس و سیب است که علاوه بر طعم دلنشین و متفاوتی که دارند به دلیل اینکه حاوی مقادی بالایی فیبر هستند می توانند برای جلوگیری از سوءهاضمه بسیار مفید باشند.

ویت کرن:

ویت کرن یک خوراکی سالم بدون مواد نگهدارنده که از ذرت و گندم درست شده و می تواند یک جایگزین بسیار مناسب برای تنقلات صنعتی مثل چیپس و پفک باشد. ویت کرن به دلیل طعم متفاوت و همین طور انواع مختلفی که دارد، تمام سلیقه ها را پوشش داده و بهترین گزینه برای تغذیه ی کودکان است.

آجیل مخلوط:

آجیل مخلوط به دلیل تنوع بالایی که دارد مورد پسند همه واقع شده و سلیقه های بسیاری را پوشش می دهد از طرفی به دلیل حجم کمی که دارد یک خوراکی بسیار عالی برای مسافرت است.

 

کلام آخر

معمولا در هنگام مسافرت ما در دسترس ترین تنقلات را برای سفرمان انتخاب می کنیم که در هر هایپرمارکتی پیدا می شود و اغلب خوراکی های مضر صنعتی هستند که با وجود ماندگاری بالا، ارزش غذایی زیادی ندارند. چه بهتر که با خوراکی ها و تنقلات سالم بیشتر آشنا شویم و نه تنها در سفر که در رژیم غذایی خود و کودکانمان جای دهیم.

 

در شب یلدا چه آجیلی استفاده می شود؟

جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران :

شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است.

در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها را که مصادف با شروع فصل زمستان است ، جشن گرفته می شود .

البته نام درست این شب، باید «چِلّه» باشد، زیرا برگزاری این جشن، یک آیین ایرانی‌است و «یَلدا» یک واژه بیگانه ‌است، پس باید واژه پارسی «چِلّه» را به‌کار ببریم، نه «یلدا»!

یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود.

در این شب خانواده ها در کنار بزرگ تر فامیل جمع شده و رسم و رسومات این جشن بزرگ را با هم به جا می آورند.

از آئین شب یلدا یا شب چله می توان به خوردن آجیل مخصوص شب یلدا ، هندوانه ، انار ، تنقلات ، شیرینی و میوه های گوناگون اشاره کرد که هر کدام از این رفتارها نشانه و هدف خاصی را می رساند .

یکی از آیین های شب یلدا در ایران، فال با دیوان حافظ است. مردم دیوان اشعار لسان الغیب را با نیت بهروزی و شادکامی می گشایند و فال دل خویش را از او طلب می کنند.

در برخی دیگر از جاهای ایران نیز شاهنامه خوانی رواج دارد.

همچنین در این شب بزرگتر های فامیل سعی می کنند برای کوچک تر داستان ها و خاطرات را با قصه بازگویی کنند که این امر نیز از رسومات خاص این شب کهن است .

در نهایت همه ی این کارها برای گرد آوری خانواده ها در کنار یکدیگر و دل پذیرتر کردن این جشن است .

 

آجیل شب یلدا چیست؟

آجیل شب یلدا در اصل همان آجیل ساده است ولی تفاوت هایی دارد .

آجیل ساده معمولا شور بوده و دارای خشکبار شیرین نمی باشد ولی آجیل شب یلدا شیرین بوده و بغییر مغز ها خشکباری از قبیل توت خشک ، برگ زرد آلو ، کشمش ، گردو ، انجیر خشک و . . . نیز استفاده می شود .

ایرانیان اصیل بر این باورند بدون حضور آجیل شب یلدا (به عنوان نماد جشن یلدا) جشن یلدا کامل نیست.

هرچند تمامی این سنت ها برای این بوجود آمده است تا خانواده ها دور هم جمع شوند و صله رحم را به جا بیاورند اما داشتن نماد و آیین مثل آجیل شب یلدا این مراسم را جذاب تر می کند.

ویژگی های آجیل شب یلدا چیست؟

به طور کل آجیل به عنوان سالم ترین تنقلات شناخته شده است و دارای فیبر بسیار بالاست و در درمان بسیاری از بیماری ها از قبیل چاقی ، یبوست ، انواع سرطان ها از جمله سرطان روده و معده موثر است .

همچنین آجیل دارای انواع و اقسام ویتامین های گروه B و E ، کلسیم ، روی ، پتاسیم و فسفر ، منیزیم ، ویتامین A و پروتئین است که وجود این مواد در بدن موجب تراکم استخوان ها و جلوگیری از ریزش مو و چین چروک پوست ، افزایش قدرت بینائی ، درمان افسردگی و رفع خستگی و گرفتگی عضلات می شود.

اما افرادی که علاقه ای به چاق شدن ندارن باید کمتر از آجیل استفاده کنند. به این دلیل که آجیل دارای کالری بسیار بالایی است و استفاده بیش از حد آن موجب چاق شدن می شود.

 

 

پسته در آجیل شب یلدا :

پسته سرشار از مس، منیزیم و انواع ویتامین‌های گروه ب است که دستگاه ایمنی بدن را تقویت کرده و از بیماری‌های بسیار پیشگیری می‌کند. ویتامین B6 برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی ضروری است. کمبود ویتامین B6 منجر به ناکارآمدی دستگاه ایمنی برای مقابله با عفونت می‌شود. همچنین مصرف پسته به ساخته شدن مناسب گلبول‌های قرمز خونی کمک می‌کند.

خوردن پسته میل جنسی را تقویت و ذهن را تقویت می‌کند.

فندق در آجیل شب یلدا :

فندق یک منبع خوب از ویتامین‌های BB2 و B6 است.

این ویتامین ها برای خون سازی و مغز بسیار مفید هستند و مصرف آن برای کودکان در حال رشد بشدت توصیه می شود .

فندق به دلیل داشتن ویتامین E باعث جلوگیری از بیماری‌های عروق سیاهرگ قلبی و سرطان می شود .

روغن فندق بهترین منبع شناخته شده ویتامین E است که برای سلامت ماهیچه‌های قلب و دیگر ماهیچه‌های بدن ضروری است.

بادام در آجیل شب یلدا :

بادام محتوی مقدار زیادی چربی های غیر اشباع، فیبر، پروتئین گیاهی، روی، مس و منیزیم می باشد. بادام دارای انواع ویتامین ها می باشد که به سوخت و ساز کربوهیدرات ها کمک می کند و یکی از منابع انرژی برای مغز می باشد.

به طور کلی، بادام غنی ترین منبع غیر حیوانی کلسیم می باشد.

استخوان ها و دندان هایتان را با استفاده از فسفر موجود در بادام، می توانید تقویت کنید.

 

گردو در آجیل شب یلدا :

مغز گدو سرشار از امگا3 است که برای بهبود کارکرد مغز بسیار مناسب است و برای کودکان در حال رشد بشدت توصیه می شود.

گردو حاوی بیشترین مقدار ویتامین های B1 و B6 و B5 می باشد.

گردو منبع عالی پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است.

توت خشک در آجیل شب یلدا :

توت خشک یک مکمل غذایی کامل است ، توت حاوی مقدار زیادی آب، کربوهیدرات، ویتامین‌ها، کاروتنوئید، و ریز مغذی‌هایی است که می‌توانند به طور موثر حجم خون را افزایش دهند.

توت خشک منبع بسیار غنی از آهن و پروتئین است و می‌تواند در رفع کم خونی و نیز افزایش انرژی مورد نیازبدن بدون نگرانی از چاقی واضافه وزن موثر باشد.

کشمش در آجیل شب یلدا :

کشمش انگور خشک شده‌است.

کشمش سرشار از آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های گروه  Bاست از طرفی کشمش دارای خواص آنتی اکسیدانی است و از تخریب سلولی جلوگیری می‌کند.

کشمش میوه رسیده و خشک انگور است که با توجه به نوع انگور، روش و شرایط خشک کردن و مواد افزودنی مجاز موجود در آن به نام‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسد و مانند دیگر خشکبارها در تمام سال یافت می‌شود فیبر موجود در کشمش از سرطان کولون و از رشد غیرمعمول سلول‌ها جلوگیری می‌کند و موجب کنترل قند خون در بدن می‌شود.

 

 

 

 کلام آخر :

باز هم تکرار می کنیم شب یلدا یکی از مهم ترین جشن های کهن ما ایرانیان است و در هر گوشه از کشور دارای رسم و رسومات بسیار مختلفی است .

در نهایت همه ی این رسم و رسومات برای گرم تر شدن کانون خانواده هاست و هدف و غایتی جز این ندارد .

آجیل و خشکبار برادران حسینی در همه ی جشن ها و رسم و رسومات کهن ایرانی در کنار شما حضور دارد .

تنقلات و شیرینی های ایرانی را بشناسید

ایرانی ها با توجه به شرایط اقلیمی که دارند دست بازتری برای انتخاب تنقلاتی دارند که از دل طبیعت به دست آمده چراکه با توجه به اینکه ما در ایران چهار فصل را داریم و همین طور هر کدام از شهر ها از اقلیم و آب و هوای خاصی برخوردار می باشند سبب شده تا تنوع زیادی در خوراکی ها و غذاهای خود داشته باشیم که تنقلات هم یکی از آنهاست. به طور معمول تنقلات اولین گزینه برای دورهمی های خانوادگی ست.

متأسفانه امروز به دلیل همه گیر شدن فست فود ها و تنقلات صنعتی و چرب مثل چیپس و پفک توجه کمتری به تنقلات طبیعی و مفید می شود که در ادامه قصد داریم تنقلات اصیل ایرانی معرفی کنیم که نه تنها مضر نیستند که حتی فوایدی زیادی برای بدن دارند.

شیرینی های سنتی ایرانی

چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی های گرم در ایران به حساب می آید که از کوچک و بزرگ آن را صرف می کنند. چای به دلیل طعم تلخ و گسی که دارد معمولا با یک شیرینی صرف می شود و شاید این یکی از دلایلی باشد که تنوع شیرینی ها و تنقلات شیرین در ایران بسیار زیاد است.

  • شکرپنیر و نقل : معمولا جزء اولین انتخاب های ما هنگام صرف چای شکرپنیر و یا نقل می باشد. این دو شیرینی معمولا از محلول غلیظ شکر و آب به وجود آمده که به آن افزودنی هایی مثل هل، پسته، نارگیل و گل محمدی و بسیاری از طعم های دیگر به آن اضافه می شود. بهترین شکرپنیر در بجنورد و بهترین نوع نقل را از مشهد می توانید خریداری کنید.
  • سوهانیکی دیگر از شیرنی های لذیذ سنتی ایران سوهان است. این شیرنی به دلیل اینکه با سبوس گندم تهیه می شود دارای خواص بسیار زیادی می باشد. سوهان در شکل ها و طعم های مختلف و مغز هایی مثل پسته و بادام درست می شود. اصالت این شیرنی به شهر قم برمی گردد و در حال حاضر یکی از سوغات پرطرفدار و معروف این شهر می باشد.
  • پشمکبیشتر ایرانی ها با شیرینی های خوش طعم شهر یزد آشنا هستند. پشمک یکی از معروف ترین شیرنی های این شهر محسوب می شود که محبوبیت زیادی دارد و این باعث شده که امروزه این شیرنی در شکل ها وطعم های مختلفی به بازار عرضه شود
  • گزگز اصفهان نیز یکی دیگر از تنقلات شیرین اصیل ایرانی است که طرفدارهای زیادی دارد که معروف ترین نوع آن گزانگبین است

آجیل و خشکبار

در بالا بسیاری از محصولات قنادی و شیرین معرفی شد اما بسیاری از ما تنقلات شیرین را ترجیح نمی دهیم و یا به دلیل مشکلاتی مثل دیابت و چربی خون امکان استفاده از تنقلات شیرین و چربی مثل سوهان را نداریم علاوه بر اینکه زیاده روی در مصرف شیرینی ها سبب می شود که دندان های مستحکمی نداشته و مشکلات دهان دندان برای ما ایجاد شود که این قضیه در کودکان که معمولا جزء طرفدارهای اصلی تنقلات شیرین هستند شدت بیشتری دارد به همین دلیل می توانیم تنقلاتی انتخاب کنیم که شیرین بوده ولی ضرری نداشته باشند و برای همه از جمله بیماران دیابتی مفید باشد.

  • آجیل مخلوط شیرین: خوشبختانه در ایران به دلیل تنوع زیادی که در تنقلات داریم می توانیم تمام گروه ها را پوشش دهیم. آجیل شیرین همان گزینه درستی است که طرفدارن ذائقه ی شیرین که در مصرف شکر محدودیت دارند می توانند آن را انتخاب کنند. خشکباری مثل کشمش، انجیر خشک، توت خشک، خرمای خشک و انواع مختلف چیپس میوه یک انتخاب ایده آل برای همه می باشد.
  • تخمه ها:  تخمه پای ثابت دورهمی های ما در هر سبکی می باشد. زمانی که قصد دیدن یک فیلم سینمایی را کنار خانواده یا دوستان داریم و یا در زمان پخش مسابقه های ورزشی زنده، همیشه اولین انتخاب ما یکی از انواع مختلف تخمه است. شاید دلیل این انتخاب تنوع بسیاری ست که این دانه ی مغذی دارد و تمام سلیقه ها را پوشش می دهد. این دانه به دلیل مواد مغذی و املاح معدنی فراوانش یکی از بهترین انتخاب ها برای دورهمی هاست و یکی از تنقلات بسیار سالم محسوب می شود.
  • آجیل مغز مخلوط:  انواع مغزها مثل پسته، انواع بادام، فندوق و گردو تاثیر به سزایی بر روی سلامت بدن دارند. یکی از مزیت های آنها تقویت نیروی بدنی است و از این رو بهترین میان وعده برای کودکان و همین طور کسانی ست که ورزش می کنند. این نوع آجیل هم به صورت خام و هم شور و تف داده به بازار عرضه می شود. از طرفی به دلیل اینکه آجیل مغز مخلوط دارای ترکیبی از ویتامین ها و مواد ضروری مورد نیاز بدن است از بروز بسیاری از بیماری های مزمن مثل آلزایمر، سرطان و بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند. جالب است بدانید این آجیل به نوعی غذای مغز محسوب می شود زیر عملکرد مغز را به صورت چشم گیری افزایش می دهد.

تنقلات ترش

یکی از مزیت های تنقلات ایرانی این است که تمام سلایق را با هر ذائقه ای پوشش می دهد. حتی کسانی که طرفدار ترشی هستند و طعم ملس را دوست دارند هم انتخاب های زیادی تنقلات دارند.

  • قره قروت: قره قروت یکی از فرآوده های لبنی محسوب می شود و در اصل آن را از آب ماست یا دوغ تهیه می کنند، بدین صورت که آب دوغ یا ماست را آن قدر می جوشانند تا به صورت جامد در بیاید به همین دلیل دارای کلسیم بسیار زیادی می باشد که می تواند برای افراد مبتلا به پوکی استخوان مفید باشد.
  • لواشک: لواشک عصاره ای از ترکیب میوه های ترش و شیرین است که متخصصان تغذیه به آن کنسانتره می گویند. دروقع لواشک ترکیبی از پوره ی میوه های خشک شده است و این خشک شدن یک روش سنتی برای ماندگاری بیشتر مواد غذایی می باشد.
  • آلبالو و آلو خشک: آلبالو و آلو خشک دو میوه ی خشک شده ی ترش هستند که خواص زیادی را دارا می باشند. این دو میوه ی تابستانی برای اینکه در بقیه فصول هم قابل دسترسی باشند خشک شدند تا مانگاری بالایی داشته باشند.

کلام آخر

همان طور که در معرفی انواع تنقلات ایرانی مشاهده کردید یکی از نکات قابل ذکر سلامت و فواید بیشمار هر یک از این تنقلات می باشد. که این نکته در دنیایی که روز به روز صنعتی تر می شود و تنقلات صنعتی و مضر در بسیاری از خانواده ها تبدیل به یکی از تنقلات جدانشدنی در رژیم غذایی شان شده بسیار دشوار است و به همین دلیل در این ورزها باید توجه ویژه ای به تنقلات سنتی و ایرانی مثل خشکبار و آجیل شود.

 

برای لاغری و تناسب وزن آجیل و شکلات بخورید

دنیای امروز ما به سمت و سویی می رود که اضافه وزن یکی از مشکلات مهم برای عده ای به شمار می رود که به دنبال راهبردی برای کم کردن وزن خود و رسیدن به اندام ایده آل با مصرف تنقلات کم کالری هستند.

تقریبا این موضوع برای تمامی خانم ها پیش آمده، زمانی که به یک مهمانی و یا دورهمی دوستانه دعوت می شوند، درگیر وسواس در انتخاب لباس شده و کلی کمدلباس هایشان را بالا و پایین می کنند تا در آخر به لباس دلخواهشان برسند، باید گفت این موضوع برای همه صدق نمی کند که با رضایت لباس را انتخاب کنند، یکسری بخاطر بالابودن وزنشان در آخر هم با نارضایتی و اجبار یکی از لباس هارا انتخاب می کنند تا در مراسمی که برایشان پر اهمیت است بپوشند، اما وقتی در مهمانی قرار می گیرند هم بخاطر نارضایتی از لباسشان، به جای لذت بردن از مهمانی، بیشتر در خود هستند و حسرت می خورند از اینکه نتوانستند به گونه ای که می خواستند در آنجا حاضر شوند. باز هم حتما برایتان پیش آمده، در مهمانی قرار گرفته اید و خانم ها هرکدام به گونه ای گله و شکایت دارند، به حرف هایشان که گوش می دهید متوجه نارضایتیشان از اضافه وزن می شوید، از اینکه دائما به دنبال لباس های دلخواهشان می گردند اما باز هم مورد پسندشان را پیدا نمی کنند و تا به حال بارها و بارها روش های مختلفی را برای کم کردن وزن خود امتحان کرده، اما نتیجه نگرفته اند.

عده ای به دنبال تنقلات کم کالری هستند اما نمی دانند دقیقا چه تنقلانی کم کالری هستند!

با نشناختن تنقلات کم کالری خودشان را از خیلی ویتامین ها منع می کنند که این در نهایت نتیجه ای عکس به همراه دارد. مثلا آجیل از آن دسته تنقلات کم کالری است که در ادامه به آن می پردازیم، اما عده ای ندانسته با تصور پر کالری بودن، آن را از برنامه ی غذایی خود حذف می کنند.

و اما بپردازیم به اینکه چگونه رژیم غذایی بگیریم که هم به وزن دلخواهمان برسیم و هم مسیر درستی را در پیش بگیریم؟

باید گفت برای شروع یک رژیم غذایی مناسب، اولین کار شناختن تنقلات کم کالری و همینطور نوشتن یک برنامه ی غذایی متنوع و مناسب است، دومین کاری که در روند رژیم غذایی کمک می کند، این است که مستقیما از درون پاکت یا بسته تنقلات، تکه های خوراکی را برندارید، چون در صورت انجام این کار، گرم لذت خوردن خوراکی شده و فراموش می کنید تمام بسته را تمام کرده اید! به همین دلیل بهتر است، اول مقداری از خرید تنقلات  کم کالری مورد علاقه اتان را برداشته و درون ظرف کوچکی بریزید، تا هم خوراکی موردنظرتان را نوش جان کنید و هم رژیم غذایی را رعایت کرده باشید.

همانطور که گفته شد در این قسمت به شناخت تنقلات کم کالری می پردازیم :

آجیل یکی از مغذی ترین خشکباری است که در دسته تنقلات کم کالری قرار می گیرد که حاوی ریزمغذی هایی مانند ویتامین آ، فسفر، منیزیم و ترکیبات امگا3 است که مصرف مناسب مغزها ریسک بیماری های قلبی و عروقی را بین 20 تا 50 درصد کاهش می دهد. آجیل، پروتئین و یک منبع از فیبر، مقدار دیگری از ویتامین ها و مواد معدنی است، آنها همچنین طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها هستند که برای سلامتی بشدت مفید هستند.

همانطور که قبلا گفته شد برخی از افراد از خوردن آجیل اجتناب می کنند، چون در این باور غلط بوده که این مغزها حاوی چربی غیر مفید هستند، درصورتی که چربی آنها اشباع نشده و مفید بوده و برای کاهش وزن و همچنین عضله سازی بسیار حیاتی است.

در ادامه باید به این نکته هم اشاره کرد که مصرف بیش از اندازه آجیل نتیجه عکس میدهد، پس بهتر است آن را کنترل شده مصرف کنید.

یکی دیگراز تنقلات کم کالری را می توان شکلات تلخ معرفی کرد، شکلات تلخ یکی از  خوشمزه ترین تنقلاتی است که امروزه تقریبا سلیقه ی همگان را پوشش داده و فواید قابل توجهی برای سلامت بدن به همراه داشته  که درصد تلخی بیشتر آن به کاهش وزن نیز کمک می کند.

بهترین زمان برای مصرف شکلات تلخ هنگام صرف صبحانه است، خوردن یک تکه کوچک شکلات تلخ به همراه صبحانه علاوه براینکه برای سلامت قلب مفید است، کمک به کاهش وزن می کند و همچنین باعث فعال شدن آنتی اکسیدان های بیشتری در بدن می شود. لازم است بدانید هرقدر تعداد آنتی اکسیدان ها بیشتر باشد، باعث می شود دیرتر به سمت پیری رفته و بدنی شاداب تر داشته باشیم. همچنین مصرف شکلات کمک می کند تا از بروز آلزایمر در سنین بالاتر جلوگیری کنیم، چراکه مغز علاوه بر نیازی که به خون دارد، همچنین نیاز به انرژی بیشتری برای انجام فعالیت و وظایف خود دارد که شکلات این انرژی را برای مغز فراهم می کند. در آخر هم باید اشاره کرد، هرچه انرژی ما بیشتر باشد، فعالیت ما بیشتر شده که این موضوع به روند کاهش وزن کمک می کند.

احتمالا باز هم عده ای شکلات را مانند آجیل جزء تنقلات پر کالری می دانند اما لازم به ذکر است شکلات تلخ با شکلات متفاوت است، چراکه هرچه درصد تلخی شکلات بالا می رود مقدار شکر آن کم و کمتر شده تا به شکلات خالص برسد، پس شکلات تلخ با درصد بالا نه تنها پر کالری نیست بلکه در روند کاهش وزن بسیار مفید واقع می شود.

با مواردی که توضیح داده شد و اطلاعات درباره ی تنقلات کم کالری، بهتر است از زمانی که دارید بهترین استفاده را کرده و یک برنامه غذایی مناسب بنویسید تا با اجرای آن به وزن ایده آل خود برسید.