دل نوشته های یک متخصص در زمینه آجیل و خشکبار

در این وبلاگ سعی می شود اطلاعات تخصصی و بعضا عمومی در حوزه آجیل، خشکبار و تنقلات قرار بگیرد.

دل نوشته های یک متخصص در زمینه آجیل و خشکبار

در این وبلاگ سعی می شود اطلاعات تخصصی و بعضا عمومی در حوزه آجیل، خشکبار و تنقلات قرار بگیرد.

دعا برای اعتماد به نفس

ذکری مجرب برای اعتماد به نفس می‌تواند مثل یک نوشابه انرژی‌زای روحی یک‌باره وجود شما را پر کند از احساس و انرژی مثبت. پس این دوپینگ معنوی را فراموش نکنید.
اما چگونه می‌توان انواع دعاهای اثربخش برای افزایش اعتماد به نفس را پیدا کرد؟ برای آشنایی با این ذکرها پیشنهاد می‌کنیم به هیچ عنوان ادامه متن را از دست ندهید. مطمئن باشید ضرر که نمی‌کنید هیچ، مزیت‌های بسیاری هم نصیب‌تان می‌شود. پس لطفا چشم‌هایتان را به سطرهای پایین هدایت کنید و همراه ما باشید.

معرفی انواع ذکر برای افزایش اعتماد به نفس

 

علاوه بر بیان دعا اعتماد به نفس می‌توان با همراه داشتن ادعیه و اذکار مجرب بر روحیه و اتکا به نفس خود افزود. به طور کلی ذکر نام و یاد خداوند متعال برای بالا بردن اتکا به نفس همیشه کارآمد است و هر دعایی که ارتباط انسان را با پروردگار خود برقرار کند باعث آرامش و افزایش عزت نفس است.
مطالعه مقاله‌های «آشنایی کامل با جایگاه عزت نفس در اسلام» و «دقیق‌ترین بررسی در مورد عزت نفس در نهج‌البلاغه» می‌تواند اطلاعات شما را در این مورد تکمیل کند.

اما در میان ادعیه مشهور برخی از آنها به عنوان ذکر مجرب برای افزایش اعتماد به نفس توصیه شده‌اند. یک دعای خوب برای افزایش اعتماد به نفس می‌تواند روز شما را بسازد و سبب شود در محیط شغلی و جامعه حضور موثر و مثبت‌تری داشته باشید. در این مقاله سعی خواهیم کرد به مشهورترین ادعیه و ذکر برای اعتماد به نفس بپردازیم.
این دعاها ذکرهای مجربی برای بالا بردن سطح اعتماد به نفس و بهبود زندگی همه انسان‌های جامعه محسوب می‌شوند، چه آنهایی که اعتقادات مذهبی محکمی دارند و چه کسانی که چندان معتقد نیستند.

دعای مجرب از کتاب بحر الغرائب

 

این دعا به عنوان یک توصیه و سفارش از سوی پیامبر عظیم‌الشان اسلام، حضرت محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) به قوم خویش شناخته می‌شود.

بِسْم اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم

فَلِلهِ الْحَمْدُ رَبَّ السَّمواتِ وَ رَبَّ الْأرْضِ رَبَّ الْعالَمینَ وَ لَهُ الْکِبْریاءَ فِی السَّمواتِ وَ الْأرْضِ وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ فَلِلهِ الْحَمْدُ رَبَّ السَّمواتِ وَ رَبَّ الْأرْضِ رّبَ الْعالَمینَ وَ لَهُ الْعَظَمَتُهُ فِی السَّمواتِ والْأرْضِ وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمْ فَلِلهِ الْحَمْدُ رَبَّ السَّمواتِ وَ رَبَّ الْأرْضِ رَبَّ الْعالَمینَ وَ لَهُ الْفَضْلُ فی السَّمواتِ وَ الْأرْضِ وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ فَلِلهِ الْحَمْدُ رَبَّ السَّمواتِ وَ رَبَّ الْأرْضِ رَبَّ الْعالَمینِ وَ لَهُ النُّورِ فِی السَّمواتِ والْأرْضِ وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمْ فَلِلهِ الْحَمْدُ رَبَّ السَّمواتِ وَ رَبَّ الْأرْضِ رَبَّ الْعالَمینَ وَ لَهُ الْمُلْکُ فِی السَّمواتِ وَ الْأرضِ وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیم.

البته نکته مهم درباره نیایش بالا این است که نباید آن را ترک کرد و خواندن منظم این ذکر اهمیت زیادی برای افزایش اعتماد به نفس دارد. در آیه ۷۰ سوره اسراء اعتماد به نفس در حقیقت درک کرامت و ارزش وجودی هر شخص تعریف شده و آمده است: «کرامت آدمی از خصوصیات اوست که دیگر مخلوقات از آن بهره‌ای نبرده‌اند و به همین دلیل انسان نسبت به سایر آفریده‌ها برتری دارد

این ذکر را پس از ادای نماز صبح بخوانید و مطمئن باشید همه مشکلات‌تان به لطف این دعا و خواست خداوند متعال مرتفع خواهند شد. کسی که این ذکر را صبح هر روز پس از نماز صبح به زبان بیاورد سطح انرژی و اعتماد به نفس خود را تا حد قابل توجهی بالا می‌برد، قرض‌هایش را راحت‌تر از قبل تسویه می‌کند، دشمنان از اطراف او پراکنده می‌شوند و ترس از همسایگان بد در وجودش از بین می‌رود.

همچنین در کتاب جواهر القرآن در مورد این ذکر از قول اما رضا (علیه السلام) نوشته شده: «کسی که این دعاها را بخواند و ثواب آنها را به روح پدر و مادرش بفرستد، حقی که والدین به گردن او دارند را ادا کرده است

شما می‌توانید این ذکر را پس از ادای نماز صبح و اول وقت بخوانید. این دعای مجرب برای بالا بردن اعتماد به نفس را باید به مدت ۲۱ روز بعد از نماز صبح یک بار بر زبان بیاورید و پس از آن در روز بیست و دوم 2 رکعت نماز به نیت امام اول شیعیان حضرت علی (ع) ادا کنید. در آخر هم با ذکات ۶ بسته نمک از برکت‌های این دعا بهره‌مند می‌شوید.

دعای هفت جلاله، ذکری مجرب برای اعتماد به نفس

 

سفارش شده برای افزایش اعتماد به نفس دعای هفت جلاله را روی انگشتر حدید حک کنید. البته خود انگشتر حدید هم خاصیت‌های قابل توجهی برای بالا بردن اتکا به نفس انسان‌ها دارد.
نگین حدید می‌تواند تمرکز و حافظه شما را تقویت کند، بر شهامت و قدرت‌تان بیفزاید، اضطراب و بی‌خوابی که از عوامل کاهش اعتماد به نفس هستند را از بین ببرد و امواج منفی را از اطراف شما دور کند.
افزایش قدرت اراده نیز از دیگر مزایای نگین انگشتری حدید است. حال اگر دعای هفت جلاله را نیز روی این نگین حک کنید، انرژی مثبت وسیع‌تری را به وجود خودتان تزریق کرده‌اید. چه چیزی بهتر از این؟ البته اگر به حدید دسترسی ندارید ناامید نشوید. با نوشتن این ذکر روی کاغذ هم می‌توانید از انرژی و مزیت‌های آن بهره‌مند شوید.

متن دعای هفت جلاله

  • اَعُوذُ بِجَلالِ اللّهِ
  • اَعُوذُ بِکَلِماتِ اللّهِ
  • اَعُوذُ بِرَسوُلِ اللّهِ
  • امَنْتُ بِاللّهِ و کتبه
  • اِنّى واثِقٌ بِاللّهِ وَ رُسُلِهِ
  • اَشْهَدُ اَنْ لا اله اِلاّ اللّهُ مُخْلِصاً

کمی پیش‌تر نیز گفتیم که اگر این دعا را روی نگین حدید حک کنید نور علی نور می‌شود. از جمله مزایایی که همراه داشتن نگین حدید مزین به دعای هفت جلاله نصیب‌تان می‌کند ایمن کردن شما در برابر ترس‌ها و استرس‌هاست، اثر انرژی منفی ساطع شده از چشم بد را از میان ببرد و به برآورده شدن آرزوهای بزرگ کمک کند.
پس اگر از کمبود اعتماد به نفس و اضطراب حین حضور در اجتماع، محل تحصیل و محیط‌های شغلی رنج می‌برید، انگشتر حدید مزین به دعای هفت جلاله را امتحان کنید و از یک ذکر مجرب و امتحان پس داده برای بالا بردن سطح اعتماد به نفس خود استفاده کنید.

دعای خمس‌ عشر یا پانزده‌گانه

 

مناجات خَمْسَ عَشَر به معنای پانزده‌گانه ذکرهایی از امام سجاد (علیه السلام) هستند که در کتاب‌هایی مثل الصحیفة الثانیة السجادیة، بحارالانوار و مفاتیح الجنان نوشته شده‌اند.
بزرگان دین فضایل و برکات بسیاری برای خواندن این مجموعه دعا برشمرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به ذکری برای اعتماد به نفس اشاره کرد. خواندن این مجموعه دعا سبب افزایش سطح اعتماد به نفس و انرژی مثبت در وجود آدمی می‌شود.
وقتی با خدای خود سخن بگویید و از او طلب بخشش کنید، بدون شک با اعتماد به نفس بالاتری در جامعه حاضر خواهید شد. دعا به عنوان یک دوپینگ روحی، مجازترین داروی انرژی‌زای دنیاست.

اسامی دعاهای پانزده‌گانه امام سجاد (ع)

 

امام چهارم شیعیان، حضرت زین‌العابدین (علیه السلام) در مناجات خمس عشر، طی 15روز پشت سر هم با خداوند منان راز و نیاز و برای عاقبت نیک همه بندگان و آفریدگان باری‌تعالی دعا می‌کند. دعای خمس عشر امام سجاد (علیه السلام) موارد زیر را شامل می‌شود:

  • مناجات التائبین: راز و نیاز توبه‌کنندگان
  • مناجات الشاکین: راز و نیاز شاکیان
  • مناجات الخائفین: راز و نیاز ترسیدگان
  • مناجات الراجین: راز و نیاز امیدواران
  • مناجات الراغبین: راز و نیاز دلدادگان
  • مناجات الشاکرین: راز و نیاز شاکران
  • مناجات المطیعین: راز و نیاز فرمانبران
  • مناجات المریدین: راز و نیاز ارادتمندان
  • مناجات المحبین: راز و نیاز دوست‌داران
  • مناجات المتوسلین: راز و نیاز توسل‌کنندگان
  • مناجات المفتقرین: راز و نیاز نیازمندان
  • مناجات العارفین: راز و نیاز عارفان
  • مناجات الذاکرین: راز و نیاز یادکنندگان
  • مناجات المعتصمین: راز و نیاز پناهجویان
  • مناجات الزاهدین: راز و نیاز پارسایان

آیا دعاهای خمس عشر سندیت دارند؟

کمی قبل‌تر هم گفتیم که مجموعه دعاهای خمس عشر در کتاب‌های الصحیفة الثانیة السجادیة و بحارالانوار (ج 91، ص142-153) نوشته شده‌اند و همین موضوع می‌تواند تاکیدی باشد بر سندیت آنها. علامه مجلسی در صفحه 142 جلد 91 بحارالانوار گفته است اذکار خمس عشر را در برخی از کتاب‌های اصحاب به روایت از امام چهارم شیعیان مشاهده کرده اما نامی از این کتب و روایت‌ها نبرده است.

در فصل ادعیه مفاتیح الجنان نیز این مجموعه اذکار به نقل از بحار الانوار آورده شده است. مقاله‌های «آشنایی کامل با جایگاه عزت نفس در اسلام» و «دقیق‌ترین بررسی در مورد عزت نفس در نهج‌البلاغه» نیز می‌توانند اطلاعات شما را در این مورد تکمیل کند.

همچنین شیخ حرّ عاملی در «الصحیفة الثانیة السجادیة» دعاهای خمس عشر را بدون تردید به امام زین‌العابدین (ع) نسبت داده است. در واقعیت سند مشخصی برای این مجموعه دعا وجود ندارد اما تائید آنها از طرف بزرگان دین و انطباق محتوایشان با قرآن و روایات معتبر اعتبار این ذکرها تضمین می‌کند.

خواندن مناجات پانزده‌گانه چه برکاتی دارد؟

با قرائت مناجات خمس عشر، به فضیلت‌های بسیاری از جمله افزایش اعتماد به نفس دست پیدا می‌کنید. البته باید این مجموعه ادعیه را به طور مداوم بخوانید و همراه خود داشته باشید تا ترس‌ها و استرس‌های زندگی بی‌رحم روزمره در جهان پرآشوب امروز را از وجودتان دور کنید و به آرامش و اعتماد به نفس برسید.

چه زمانی مناجات پانزده‌گانه امام سجاد (ع) را بخوانیم؟

در کتاب بحارالانوار زمان خواندن هر یک از این دعاهای 15 گانه که برخی از آنها به صورت مستقیم ذکری برای اعتماد به نفس محسوب می‌شوند توسط علامه مجلسی بیان شده اما شیخ عباسی قمی در مفاتیح الجنان زمانی برای بیان و قرائت این ادعیه عنوان نکرده است.

خواندن هر کدام از دعاهای پانزده‌گانه این مناجات در طول 3 هفته پشت سر هم و آغاز دعای «مناجات التائبین» به عنوان ذکر اول از روز جمعه هفته نخست تا آخرین دعای آن موسوم به «مناجات الزاهدین» در شب جمعه سومین هفته پس از آغاز قرائت را می‌توان نمونه‌هایی از معتبرترین زمان‌بندی‌ها برای خواندن این ذکر دانست.

ذکر کوتاه برای بالا بردن اعتماد به نفس

وقتی با خدا دعا و مناجات می‌کنید، ناخودآگاه روحیه قوی‌تر و اعتماد به نفس بالاتری پیدا خواهید کرد. به این دلیل که خدا را به عنوان یک پشتیبان قوی و محکم در پس‌زمینه زندگی خود احساس می‌کنید.

به طور کلی دعا باعث آرامش بیشتر روح و جسم انسان می‌شود و این آرامش خودش زمینه‌ای است برای افزایش اعتماد به نفس آدمی. اما گاهی با بیان چند ذکر کوتاه و ساده در هر محیطی که باشید می‌توانید انرژی‌های منفی را از وجود خودتان دور کنید.

به عنوان مثال ذکرهای «لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم» و حتی ذکر ساده «لا اله الا الله» اگر با حضور قلب و اعتقاد درونی بیان شوند می‌توانند اعتماد به نفس شما را در لحظه افزایش بدهند.

با بیان این ذکرهای کوتاه به مغز خود این پیغام را می‌رسانید که به نیرو، اراده و خواست خدا اعتماد و اعتقاد کامل دارید و مطمئن هستید اگر او بخواهد همه مشکلات از سر راه شما برداشته می‌شوند.

اگر هم خواست خدا با آنچه موجب اضطراب و کاهش اعتماد به نفس در وجودتان شده یکی نباشد، شما تسلیم صلاح و مصلحت پروردگار عالم هستید. به این ترتیب مغز پیام آرامش‌بخشی را که دریافت کرده از طریق رشته‌های عصبی به تمامی ارگان‌های بدن‌تان می‌فرستد و حس اعتماد قلبی همه وجودتان را فرامی‌گیرد.

دعای بیستم صحیفه سجادیه

قسمتی از نیایش دعای بیستم صحیفه سجادیه نیز به عنوان یک ذکر قوی برای اعتماد به نفس شناخته می‌شود. متن عربی این بخش از ذکر بیستم امام سجاد (ع) عبارت است از:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لَا تَرْفَعْنِی فِی النَّاسِ دَرَجَةً إِلَّا حَطَطْتَنِی عِنْدَ نَفْسِی مِثْلَهَا، وَ لَا تُحْدِثْ لِی عِزّاً ظَاهِراً إِلَّا أَحْدَثْتَ لِی ذِلَّةً بَاطِنَةً عِنْدَ نَفْسِی بِقَدَرِهَا.

بارالها بر محمد و خاندان او درود فرست و مرا میان مردم به درجه و مقامى سرفراز نائل مفرما مگر آنکه به همان اندازه مرا نزد خودم پَست سازی و ارج و قرب روشن جز آنکه به همان اندازه پیش نفسم براى من خوارى پنهانى پدید آورى  برایم پدیدار مکن.

نتیجه‌گیری

پیشنهاد می‌کنیم از بین انواع ذکرهای مجرب و مشهور برای افزایش اعتماد به نفس، همه را امتحان کنید و در نهایت به دعایی روی بیاورید که آرامش و عزت نفس بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورد.

اما حتی اگر با هیچ یک از این ذکرها احساس راحتی نکردید، باز هم به بیان خودتان با خدا حرف بزنید و ارتباط بگیرید. برای این کار مقاله «چگونه به خدا نامه بنویسیم؟» را نیز مطالعه کنید.

اول خدا، دوم مهارت در کسب موفقیت

برای موفقیت هر چه بیشتر در زندگی همین الان دوره‌های رایگان گروه آموزشی رضا کلاهی را امتحان کنید. منظر چه هستید؟ فقط چند کلیک با اعتماد به نفس بیشتر فاصله دارید.

منبع

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.